Afslået ansøgning til 10 mio kr. puljen om om "Omfanget og arten af danske kommuners tilbud og ydelser til veteraner med PTSD"

 

Ansøgning om tilskud fra 10 kr. mio. puljen 

 

 

 

Såfremt du ønsker at søge 10 mio. puljen skal du udfylde nedenstående ansøgningsskema. Puljen er forbeholdt faglige organisationer, interesseorganisationer eller foreninger. For yderligere information læs Bestemmelse for forvaltning af 10 mio. kroner puljen, der er tilgængelig på Veterancentrets hjemmeside. Har du spørgsmål vedrørende din ansøgning kontakt VETC-VS01@mil.dk eller VETC-VS02@mil.dk eller på telefon 72 16 32 06 eller 72 16 32 07.   

 

 

 

Ansøgningsskemaet skal sendes elektronisk til VETC-KTP-VCA@mil.dk

 

                                                                                                                                                                                                                                                            

 

 

 

1.    

Organisationens/ansøgers navn: Henning Sørensen

2.    

CVR/CPR[1]-nummer:

020544-1565

3.    

Organisation/Ansøgers adresse, mv.:

Borremosen 13,

2800 Kongens Lyngby

+45 31104323

isfdanmark@gmail.com

4.    

Ansøgt beløb: 849.000,-, alternativt 549.000,- kr.

5.    

Ansøgers mail adresse:  isfdanmark@gmail.com

6.    

Ansøgers telefonnummer: 31104323

7.    

Beskriv kort motivationen for ansøgningen:

Omfang og arten af danske kommuners tilbud og ydelser til veteraner med PTSD

8.    

Målgruppe(r):

 

Kommuners PTSD-sagsbehandlere og kommunalpolitikere,

 

efterfølgende veteranerne selv, deres faglige foreninger, støttegrupper, veteranhjem, veterancentret, regions- og landspolitikere, etc.

9.    

Tidsplan for projekt del 1 - 3 (forventet start og afslutning):

1. juli 2016 – 30. september 2017

10.                                                                                                                                                                                                               

Overordnet budget for projekt/aktivitet:

For del 1 - 3:  849.000,- kr.

for del 3      :  549.000,- kr.

                                                               

11.                                                                                                                                                                                                               

Omfang og arten af danske kommuners tilbud og ydelser til veteraner med PTSD 

 

Projektteori

Del 1 indplacerer PTSD-veteraner i det man kan kalde befolkningens sundhedsbillede og definerer den psykiske lidelse.

 

Del 2 præsenterer de tilbud og ydelser danske kommuner generelt leverer PTSD-veteraner ud fra eksisterende data. Disse to dele tjener som baggrund for hovedprojektet.

 

Det er del 3. Det består i at interviewe 33 (1/3 af de) danske kommuners PTSD-sagsbehandlere for at høre om de tilbud man ”har på kommunens hylde” set i forhold til de ydelser, man rent faktisk leverer. Man kan så placere kommuner i en matrix ud fra få/mange tilbud/ydelser:

 

Kommune-type

               Ydelser

                         Mange

Tilbud    

             

       Mange

1. Passiv

2. Konstruktiv

3. Restriktiv

 4. Progressiv

 

Matrixen opererer med fire kategorier af kommuner. De ”passive”, der hverken har mange tilbud eller leverer mange ydelser til PTSD-veteraner. De ”konstruktive” der ud fra få tilbud yder meget. De ” restriktive”, der har mange tilbud, men kun tildeler få ydelser til PTSD-veteraner. Og endelig ”de progressive”, som både har mange tilbud og bevilger mange ydelser til PTSD-veteraner.

 

Del 4 er en publicering af resultater og en konference herom med indbydelse af kommuners sagsbehandlere, kommunal- og landspolitikere, veteraner, de militærfaglige foreninger, Veterancentret, veteranhjems-personale, etc.

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hypoteser

Ud fra sondringen tilbud og ydelser kan opstilles flere hypoteser:

1. Der er forskel i danske kommuners villighed til at hjælpe PTSD-veteraner og deres familier

2. Der er forskel i danske kommuners kendskab til hvilke tilbud, de kan udbyde

3. ”Blå” kommuner er mere villige til at hjælpe veteraner end ”røde”

4. Der er en overvægt af ”passive” i forhold til ”progressive” kommuner, osv.

 

Formålet

Formålet med projektet er tredelt:

- ud fra en beskrivelse af tilbud og ydelser generelt (del 2) og specifikt (del 3)

– at bevidstgøre danske kommuners om deres PTSD-sagbehandlingsstandard med den forhåbentlige effekt

- at forbedre den kommunale sagsbehandling af PTSD-veteraner til gavn for dem og deres familier

Undersøgelsen forventes altså at kunne identificere ”best practices” og give ideer til kommuner om en bedre behandling af PTSD-veteraner.

 

Projektdesign: Projektets fire dele

1. PTSD-veteraners sundhedsprofil

Her afbildes PTSD-veteraners sundhedsprofil i befolkningen ud fra f.eks. ”Folkesundhedsrapporten i Danmark 2007”, ”Sundhed og sygelighed i Danmark 2010 – og udviklingen siden 1987 og ”MTV (Medicinsk Teknologi Vurdering) om behandling og rehabilitering af PTSD” (2008), ”Den nationale sundhedsprofil for 2010 og 2013”, ”Mental sundhed blandt voksne danskere” (2010), ”Sygdomsbyrden i Danmark” (2015) og ”For mental sundhed – Et nyt perspektiv”/”ABC for Mental Sundhed” (2015). I ”Sygdomsbyrden i Danmark” placeres PTSD-veteraner både under lidelsen ”angst” (”voldsom reaktion på begivenheder, der for andre ikke synes faretruende”, 2015:195) og ”depression” (tilstand præget af ”tristhed, tab af livslyst, skyldfølelse, lavt selvværd, søvnbesvær”, 2015:163).

Der er stor spredning i den geografiske placering af andelen af borgere med ”psykisk lidelse af mere end 6 måneders varighed. Køns- og aldersjusteret”. De tre kommuner med den største andel heraf har mere end dobbelt så mange af disse klienter (Haderslev 1,36; Vejle 1,35; Fredericia 1,34) i forhold til de tre kommuner med færrest (Gentofte 0,62; Furesø 0,67; Frederikssund 0,68;). Det aftegner umiddelbart et polariseret Danmarksbillede: Et psykisk overbelastet Sydøstjylland kontra et psykisk mindstbelastet nordligt København. Det kan forklare den forventede forskellige ydelsesstruktur imellem danske kommuner. Et Danmarkskort for alle kommuner viser at de psykisk ”over-belastede” kommuner ligger på og omkring Fyn (altså på Fyn og i Sydøstjylland og på Vestsjælland) http://proxy.danskernessundhed.dk/SASVisualAnalyticViewer_quest.jsp?report.Name=%20Psykisk%20lidelse%20end%20maaneder&reportPath=/Danskerne..

 

 

2. Danske kommuners ydelser (= udgifter) og tilbud til PTSD-veteraner, generelt

Danske kommuners nettoudgifter, altså deres ydelser til behandling og forebyggelse af sundhedsfremme til mentalt syge præsenteres. Disse udgifter til sundhedsfremme og forebyggelse opgjort for de fem regioner er stigende fra 2010 til 2012, men der er store niveauforskelle dem imellem. ”Nettoudgifterne til forebyggelse og sundhedsfremme” pr. indbygger i 2012 var størst i Region Nordjylland og Hovedstaden (hhv. 136,- kr. og 126.,- kr.) og lavest i region Sjælland, Midtjylland og Syddanmark (hhv. 61,- kr., 70.- kr. og 77.- kr.). http://wwww.dst.dk/Statistik/emner/de-kommunale-serviceindikatorer/sundhed.

For ”handicapydelser efter målgruppe, handicapydelse og tid” for ”Sindslidelse, psykologisk behandling” sker der fra 4. kvartal 2013 til 4. kvartal 2015 et fald således at færre klienter tildeles psykologisk behandling. Selvom tallene skal tages med stor forsigtighed indikerer det en mindre vilje blandt kommuner til at yde privat psykologbistand. http://statistikbanken.dk/statbank5a/selectout/print.asp?pxfile=D:\ftproot\LocalUser\st…

En opgørelse af 78 kommuners tilbud inden for ”mental sundhed” viser, at kun meget få tilbud er denne gruppe til del i forhold til det totale antal tilbud uanset om det drejer sig om ”kronikere” (2/355) eller ”udsatte grupper” (12/274), jf. http://wwww.dst.dk/Statistik/emner/de-kommunale-serviceindikatorer/sundhed.

 

3. Danske kommuners ydelser (= udgifter) og tilbud til PTSD-veteraner, specifikt

Hovedundersøgelsen: ”Omfang og arten af danske kommuners tilbud og ydelser til veteraner med PTSD” baseres på ”ansigt-til-ansigt”-interviews med mellem 30-35 kommuners medarbejdere, der sagsbehandler PTSD-veteraner.

For at illustrere én kommunes divergerende ydelser og tilbud bruges her Gladsaxe kommune. Den udviser store udsving i nettoudgifter pr. indbygger fra år til år til ”forebyggelse og sundhedsfremme”. De er for 2008, 2009, 2010, 2011 og 2012 hhv. 10,- kr., 68,9 kr., 62,5 kr., 39,0 kr. og 99,0 kr. http://statistikbanken.dk/statbank5a/selectvarval/saveselections.asp.

Omvendt har Gladsaxe kommune sammen med Ballerup og Herlev - på opfordring af veteranforeningen (VETHO) i Herlev – et særligt tilbud til veteraner med etableringen af et veteranråd til fælles imødekommelse af veteraners behov. jf. Gladsaxe-Bladet, 16.02.2016, s 16. Gladsaxe kommune vil i 2015/2016 fremstå som en mere ”progressiv” kommune med stigende udgifter og ekstraordinære tilbud end i 2014, hvor kommunen mere synes at fremstå som ”restriktiv”. 

For nærværende projekt synes Ph.d.-undersøgelsen ”Sundhed på tværs. En undersøgelse af kommunal organisering af sundhedsfremme og forebyggelse” (forventes udg. 2016) meget relevant.  

 

4. Afrapportering, i skriftlig og mundtlig form

Endelig en afrapportering i skriftlig form og ved en konference, hvor analysens resultater fremlægges. Der er som sagt ikke ansøgt støtte hertil eller udarbejdet retningslinjer herfor, jf. dog nedenfor med hensyn til forslag for konferencedeltagere.

Jeg vil godt argumentere for, at det ud fra integritetshensyn er hensigtsmæssigt, at jeg som ikke-offentlig ansat forsker - i givet fald - gennemfører projektet.

 

Aktiviteten

Inden for hver af de fire dele identificeres følgende aktiviteter:

ad. 1. Sundheds-litteratursøgning på diverse forskningssteder, Sundhedsstyrelsen, Statens Institut for Folkesundhed, Det nationale institut for Kommuners og Regioners Analyse og forskning, KORA, (der alene har 148 opslag under ”psykisk” i sin database for perioden 1989-2016), Danmarks Statistik, Region Syddanmark, center for kvalitet, Veterancentret, m.fl. Rapportskrivning. I 3. kvartal 2016.

ad. 2. Økonomistudier ved Danmarks Statistik, Sundheds- og Ældreministeriet, Sundhedsstyrelsen, de militærfaglige foreninger, KL, etc. Rapportskrivning. I 4. kvartal 2016.

ad. 3. Udarbejdelsen af pilotspørgeskema, testning, kontakt til ca. 33. kommuner, besøg hos dem, oparbejdning af data, krydstabulering af data, analyse af data. Ønske om lejlighedsvis arbejdsplads på Veterancentret. Rapportskrivning. 1. og 2. kvartal 2017

ad. 4. Endelig rapportskrivning og publicering. Afholdelse af konference med indbydelse af berørte instanser, styrelser, centre, kommuner, faglige organisationer og ikke mindst de kommunale sagsbehandlere. 3. kvartal 2017.

 

Projekt-følgegruppe

Under hele forløbet indbydes interessenter fra KL, Sundhedsstyrelsen, Veterancentret, sagsbehandlerfagforeninger (HK, Dansk Socialrådgiverforening), forsvarets fagforeninger (HOD, CS, HKKF), i alt 6- 8 personer til at deltage en projektfølgegruppe. Den får forelagt projektdesignet, delrapporter og endelig rapport før publicering.  

 

Økonomi

Det store ansøgte beløb for del 1 - 3 fordeler sig således:

Egen løn 15 måneder á kr. 50.000,-                                         kr. 750.000,-

Hoteludgifter, 20 x kost og logi á kr. 2000,-                              -     40.000,-                       

Kørsel i snit 500 km á kr. 2,05 á 20 gange                                -     20.000,-

Kørsel til evt. arbejdsplads Ringsted, ca. 40 x 170 km á kr. 2,05 -     14.000,-                       

Kontorudgifter                                                                        -      15.000,- 

I alt                                                                                       kr. 849.000,-

 

Det mindre, alternativt ansøgte beløb alene for del 3 reducerer

udgifterne med 6 måneder á kr. 50.0000,- eller kr. 300.000,-.   kr.  549.000,-

12.                                                                                                                                                                                                               

 

 

 

 

 

 



[1] Når du søger som privat person skal du være opmærksom på at beløbet du eventuelt modtager skal anmeldes til SKAT som B-indkomst. Såfremt du tildeles et beløb fra 8 mio. vil du samtidig modtage en vejledning omkring hvordan du skal forholde dig i forhold til SKAT.

 

Ansøgning om tilskud fra 10 kr. mio. puljen 

 

 

 

Såfremt du ønsker at søge 10 mio. puljen skal du udfylde nedenstående ansøgningsskema. Puljen er forbeholdt faglige organisationer, interesseorganisationer eller foreninger. For yderligere information læs Bestemmelse for forvaltning af 10 mio. kroner puljen, der er tilgængelig på Veterancentrets hjemmeside. Har du spørgsmål vedrørende din ansøgning kontakt VETC-VS01@mil.dk eller VETC-VS02@mil.dk eller på telefon 72 16 32 06 eller 72 16 32 07.   

 

 

 

Ansøgningsskemaet skal sendes elektronisk til VETC-KTP-VCA@mil.dk

 

                                                                                                                                                                                                                                                            

 

 

 

1.    

Organisationens/ansøgers navn: Henning Sørensen

2.    

CVR/CPR[1]-nummer:

020544-1565

3.    

Organisation/Ansøgers adresse, mv.:

Borremosen 13,

2800 Kongens Lyngby

+45 31104323

isfdanmark@gmail.com

4.    

Ansøgt beløb: 849.000,-, alternativt 549.000,- kr.

5.    

Ansøgers mail adresse:  isfdanmark@gmail.com

6.    

Ansøgers telefonnummer: 31104323

7.    

Beskriv kort motivationen for ansøgningen:

Omfang og arten af danske kommuners tilbud og ydelser til veteraner med PTSD

8.    

Målgruppe(r):

 

Kommuners PTSD-sagsbehandlere og kommunalpolitikere,

 

efterfølgende veteranerne selv, deres faglige foreninger, støttegrupper, veteranhjem, veterancentret, regions- og landspolitikere, etc.

9.    

Tidsplan for projekt del 1 - 3 (forventet start og afslutning):

1. juli 2016 – 30. september 2017

10.                                                                                                                                                                                                               

Overordnet budget for projekt/aktivitet:

For del 1 - 3:  849.000,- kr.

for del 3      :  549.000,- kr.

                                                               

11.                                                                                                                                                                                                               

Omfang og arten af danske kommuners tilbud og ydelser til veteraner med PTSD 

 

Projektteori

Del 1 indplacerer PTSD-veteraner i det man kan kalde befolkningens sundhedsbillede og definerer den psykiske lidelse.

 

Del 2 præsenterer de tilbud og ydelser danske kommuner generelt leverer PTSD-veteraner ud fra eksisterende data. Disse to dele tjener som baggrund for hovedprojektet.

 

Det er del 3. Det består i at interviewe 33 (1/3 af de) danske kommuners PTSD-sagsbehandlere for at høre om de tilbud man ”har på kommunens hylde” set i forhold til de ydelser, man rent faktisk leverer. Man kan så placere kommuner i en matrix ud fra få/mange tilbud/ydelser:

 

Kommune-type

               Ydelser

                         Mange

Tilbud    

             

       Mange

1. Passiv

2. Konstruktiv

3. Restriktiv

 4. Progressiv

 

Matrixen opererer med fire kategorier af kommuner. De ”passive”, der hverken har mange tilbud eller leverer mange ydelser til PTSD-veteraner. De ”konstruktive” der ud fra få tilbud yder meget. De ” restriktive”, der har mange tilbud, men kun tildeler få ydelser til PTSD-veteraner. Og endelig ”de progressive”, som både har mange tilbud og bevilger mange ydelser til PTSD-veteraner.

 

Del 4 er en publicering af resultater og en konference herom med indbydelse af kommuners sagsbehandlere, kommunal- og landspolitikere, veteraner, de militærfaglige foreninger, Veterancentret, veteranhjems-personale, etc.

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hypoteser

Ud fra sondringen tilbud og ydelser kan opstilles flere hypoteser:

1. Der er forskel i danske kommuners villighed til at hjælpe PTSD-veteraner og deres familier

2. Der er forskel i danske kommuners kendskab til hvilke tilbud, de kan udbyde

3. ”Blå” kommuner er mere villige til at hjælpe veteraner end ”røde”

4. Der er en overvægt af ”passive” i forhold til ”progressive” kommuner, osv.

 

Formålet

Formålet med projektet er tredelt:

- ud fra en beskrivelse af tilbud og ydelser generelt (del 2) og specifikt (del 3)

– at bevidstgøre danske kommuners om deres PTSD-sagbehandlingsstandard med den forhåbentlige effekt

- at forbedre den kommunale sagsbehandling af PTSD-veteraner til gavn for dem og deres familier

Undersøgelsen forventes altså at kunne identificere ”best practices” og give ideer til kommuner om en bedre behandling af PTSD-veteraner.

 

Projektdesign: Projektets fire dele

1. PTSD-veteraners sundhedsprofil

Her afbildes PTSD-veteraners sundhedsprofil i befolkningen ud fra f.eks. ”Folkesundhedsrapporten i Danmark 2007”, ”Sundhed og sygelighed i Danmark 2010 – og udviklingen siden 1987 og ”MTV (Medicinsk Teknologi Vurdering) om behandling og rehabilitering af PTSD” (2008), ”Den nationale sundhedsprofil for 2010 og 2013”, ”Mental sundhed blandt voksne danskere” (2010), ”Sygdomsbyrden i Danmark” (2015) og ”For mental sundhed – Et nyt perspektiv”/”ABC for Mental Sundhed” (2015). I ”Sygdomsbyrden i Danmark” placeres PTSD-veteraner både under lidelsen ”angst” (”voldsom reaktion på begivenheder, der for andre ikke synes faretruende”, 2015:195) og ”depression” (tilstand præget af ”tristhed, tab af livslyst, skyldfølelse, lavt selvværd, søvnbesvær”, 2015:163).

Der er stor spredning i den geografiske placering af andelen af borgere med ”psykisk lidelse af mere end 6 måneders varighed. Køns- og aldersjusteret”. De tre kommuner med den største andel heraf har mere end dobbelt så mange af disse klienter (Haderslev 1,36; Vejle 1,35; Fredericia 1,34) i forhold til de tre kommuner med færrest (Gentofte 0,62; Furesø 0,67; Frederikssund 0,68;). Det aftegner umiddelbart et polariseret Danmarksbillede: Et psykisk overbelastet Sydøstjylland kontra et psykisk mindstbelastet nordligt København. Det kan forklare den forventede forskellige ydelsesstruktur imellem danske kommuner. Et Danmarkskort for alle kommuner viser at de psykisk ”over-belastede” kommuner ligger på og omkring Fyn (altså på Fyn og i Sydøstjylland og på Vestsjælland) http://proxy.danskernessundhed.dk/SASVisualAnalyticViewer_quest.jsp?report.Name=%20Psykisk%20lidelse%20end%20maaneder&reportPath=/Danskerne..

 

 

2. Danske kommuners ydelser (= udgifter) og tilbud til PTSD-veteraner, generelt

Danske kommuners nettoudgifter, altså deres ydelser til behandling og forebyggelse af sundhedsfremme til mentalt syge præsenteres. Disse udgifter til sundhedsfremme og forebyggelse opgjort for de fem regioner er stigende fra 2010 til 2012, men der er store niveauforskelle dem imellem. ”Nettoudgifterne til forebyggelse og sundhedsfremme” pr. indbygger i 2012 var størst i Region Nordjylland og Hovedstaden (hhv. 136,- kr. og 126.,- kr.) og lavest i region Sjælland, Midtjylland og Syddanmark (hhv. 61,- kr., 70.- kr. og 77.- kr.). http://wwww.dst.dk/Statistik/emner/de-kommunale-serviceindikatorer/sundhed.

For ”handicapydelser efter målgruppe, handicapydelse og tid” for ”Sindslidelse, psykologisk behandling” sker der fra 4. kvartal 2013 til 4. kvartal 2015 et fald således at færre klienter tildeles psykologisk behandling. Selvom tallene skal tages med stor forsigtighed indikerer det en mindre vilje blandt kommuner til at yde privat psykologbistand. http://statistikbanken.dk/statbank5a/selectout/print.asp?pxfile=D:\ftproot\LocalUser\st…

En opgørelse af 78 kommuners tilbud inden for ”mental sundhed” viser, at kun meget få tilbud er denne gruppe til del i forhold til det totale antal tilbud uanset om det drejer sig om ”kronikere” (2/355) eller ”udsatte grupper” (12/274), jf. http://wwww.dst.dk/Statistik/emner/de-kommunale-serviceindikatorer/sundhed.

 

3. Danske kommuners ydelser (= udgifter) og tilbud til PTSD-veteraner, specifikt

Hovedundersøgelsen: ”Omfang og arten af danske kommuners tilbud og ydelser til veteraner med PTSD” baseres på ”ansigt-til-ansigt”-interviews med mellem 30-35 kommuners medarbejdere, der sagsbehandler PTSD-veteraner.

For at illustrere én kommunes divergerende ydelser og tilbud bruges her Gladsaxe kommune. Den udviser store udsving i nettoudgifter pr. indbygger fra år til år til ”forebyggelse og sundhedsfremme”. De er for 2008, 2009, 2010, 2011 og 2012 hhv. 10,- kr., 68,9 kr., 62,5 kr., 39,0 kr. og 99,0 kr. http://statistikbanken.dk/statbank5a/selectvarval/saveselections.asp.

Omvendt har Gladsaxe kommune sammen med Ballerup og Herlev - på opfordring af veteranforeningen (VETHO) i Herlev – et særligt tilbud til veteraner med etableringen af et veteranråd til fælles imødekommelse af veteraners behov. jf. Gladsaxe-Bladet, 16.02.2016, s 16. Gladsaxe kommune vil i 2015/2016 fremstå som en mere ”progressiv” kommune med stigende udgifter og ekstraordinære tilbud end i 2014, hvor kommunen mere synes at fremstå som ”restriktiv”. 

For nærværende projekt synes Ph.d.-undersøgelsen ”Sundhed på tværs. En undersøgelse af kommunal organisering af sundhedsfremme og forebyggelse” (forventes udg. 2016) meget relevant.  

 

4. Afrapportering, i skriftlig og mundtlig form

Endelig en afrapportering i skriftlig form og ved en konference, hvor analysens resultater fremlægges. Der er som sagt ikke ansøgt støtte hertil eller udarbejdet retningslinjer herfor, jf. dog nedenfor med hensyn til forslag for konferencedeltagere.

Jeg vil godt argumentere for, at det ud fra integritetshensyn er hensigtsmæssigt, at jeg som ikke-offentlig ansat forsker - i givet fald - gennemfører projektet.

 

Aktiviteten

Inden for hver af de fire dele identificeres følgende aktiviteter:

ad. 1. Sundheds-litteratursøgning på diverse forskningssteder, Sundhedsstyrelsen, Statens Institut for Folkesundhed, Det nationale institut for Kommuners og Regioners Analyse og forskning, KORA, (der alene har 148 opslag under ”psykisk” i sin database for perioden 1989-2016), Danmarks Statistik, Region Syddanmark, center for kvalitet, Veterancentret, m.fl. Rapportskrivning. I 3. kvartal 2016.

ad. 2. Økonomistudier ved Danmarks Statistik, Sundheds- og Ældreministeriet, Sundhedsstyrelsen, de militærfaglige foreninger, KL, etc. Rapportskrivning. I 4. kvartal 2016.

ad. 3. Udarbejdelsen af pilotspørgeskema, testning, kontakt til ca. 33. kommuner, besøg hos dem, oparbejdning af data, krydstabulering af data, analyse af data. Ønske om lejlighedsvis arbejdsplads på Veterancentret. Rapportskrivning. 1. og 2. kvartal 2017

ad. 4. Endelig rapportskrivning og publicering. Afholdelse af konference med indbydelse af berørte instanser, styrelser, centre, kommuner, faglige organisationer og ikke mindst de kommunale sagsbehandlere. 3. kvartal 2017.

 

Projekt-følgegruppe

Under hele forløbet indbydes interessenter fra KL, Sundhedsstyrelsen, Veterancentret, sagsbehandlerfagforeninger (HK, Dansk Socialrådgiverforening), forsvarets fagforeninger (HOD, CS, HKKF), i alt 6- 8 personer til at deltage en projektfølgegruppe. Den får forelagt projektdesignet, delrapporter og endelig rapport før publicering.  

 

Økonomi

Det store ansøgte beløb for del 1 - 3 fordeler sig således:

Egen løn 15 måneder á kr. 50.000,-                                         kr. 750.000,-

Hoteludgifter, 20 x kost og logi á kr. 2000,-                              -     40.000,-                       

Kørsel i snit 500 km á kr. 2,05 á 20 gange                                -     20.000,-

Kørsel til evt. arbejdsplads Ringsted, ca. 40 x 170 km á kr. 2,05 -     14.000,-                       

Kontorudgifter                                                                        -      15.000,- 

I alt                                                                                       kr. 849.000,-

 

Det mindre, alternativt ansøgte beløb alene for del 3 reducerer

udgifterne med 6 måneder á kr. 50.0000,- eller kr. 300.000,-.   kr.  549.000,-

12.                                                                                                                                                                                                               

 

 

 

 

 

 



[1] Når du søger som privat person skal du være opmærksom på at beløbet du eventuelt modtager skal anmeldes til SKAT som B-indkomst. Såfremt du tildeles et beløb fra 8 mio. vil du samtidig modtage en vejledning omkring hvordan du skal forholde dig i forhold til SKAT.

 

Publiseringsår: 
2016